Zet Hatsum op de kaart

Opdrachtgever

Lokaal op Hatsum

Uitvoering

Friesland College, Travel & Hospitality

Doel

Het levendiger maken van Hatsum.

Context

Lokaal op Hatsum is een restaurant in de plattelandsomgeving van de gemeente de Waadhoeke (Dronryp). Het betreft een mooie locatie voor unieke uitjes. Denk hierbij aan bedrijfsuitjes, familiefeesten, trouwerijen, vergaderingen, verjaardagen en vele andere gelegenheden. Het restaurant is er om de boeren, burgers en buitenlui ultiem gelukkig te maken. Dit allemaal in de sfeer van “boeren-chique” uit de jaren 30 waarbij elke gang een beleving is; luxe en beleving met klassieke en moderne invloeden. Het eten en drinken wordt in het restaurant op bourgondische wijze gepresenteerd. Het restaurant heeft verschillende mogelijkheden, zowel voor de carnivoor als de veganist. Ook heeft het restaurant wisselende kaarten met ondere ander vlees, vis en veganistische gerechten. Lokaal op Hatsum staat voor gastvrijheid met de allermooiste en allerbeste, biologische en duurzame streekproducten. Het bedrijf streeft ernaar om de gasten keer op keer te verrassen door middel van een uniek eetbeleving.

Er is behoefte om de omgeving en haar historie in kaart te brengen, om het bijzondere verleden van het gebied vervolgens te benutten voor een nieuw toeristisch concept. Dit concept moet een logische aanvulling zijn op waar het restaurant voor staat; gastvrijheid en de lokale beleving zijn dus onmisbare factoren.

Daarnaast moet het concept een trekpleister zijn voor mensen om Hatsum te bezoeken. Het restaurant moet een onmisbare schakel zijn in een breder concept, waarbij lokale bewoners, organisaties en bedrijven betrokken worden, zodat het een verbindende rol in het gebied heeft. Maar, hoe kunnen we gasten naar het restaurant trekken om ze zo een unieke en lokale ervaring te bieden van de omgeving?

Eindproduct

Angela:

Een VR-Tour door Hatsum. Via de VR-Tour leren mensen Hatsum ook daadwerkelijk kennen. Er worden verhalen verteld door de lokale boeren die daar werken waar lokaal op Hatsum ook producten van gebruikt. Daarnaast vertellen bewoners hun verhalen over Hatsum en komt de geschiedenis naar voren. De VR-Tour wordt gedaan met een mobiele telefoon in een kartonnen bril. Je kunt op bepaalde plekken op de plattegrond zien wanneer je QR-codes kunt scannen om bepaalde beelden te kunnen zien.

Ilse:

Het eindproduct was een fietstocht met tussenstops om leuke dingen te doen. Zoals langs de lokale bedrijven gaan en ingrediënten uitzoeken, of langs de boer voor leuke activiteiten. Uiteindelijk weer terugkomend bij lokaal op Hatsum en daar lekker genieten van het eten en van hun producten.

Feedback studenten & begeleider

De Studenten vonden het een leuke opdracht en hebben veel geleerd. De ondernemer was betrokken.

Feedback ondernemer

Het contact met de studenten was erg goed. Ze hielden zich aan deadlines en zijn grondig te werk gegaan. Hierbij kregen ze zeker ook goede handvaten vanuit de begeleiding (Sarah). Deze handvaten werden ook besproken met ondergetekende, dat was erg plezierig. De proactieve houding en gedrag van de dames. De studenten konden misschien nog iets meer ‘out of the box’ denken.