Doel
Identificeren van motieven tot selectie van boekingsplatform(en).
Opdrachtgever
Uitvoering
Identificeren van motieven tot selectie van boekingsplatform(en).
Dit onderzoek is gedaan onder vijf ondernemers met restaurants in Grou. Het richt zich op de keuze in reserveringssystemen, welke het liefst gebruikt worden, waarom en welke criteria daarin gehanteerd worden. Het doel van dit onderzoek is het identificeren van motieven die leiden tot de selectie van één of meerdere boekingsplatformen vanuit het perspectief van de ondernemer.
Na het onderzoek werd duidelijk dat de platforms van Booking, Trivago, Resengo en TheFork het meest bekend zijn onder deze ondernemers. Er zijn enkele redenen die ervoor zorgen dat de ondernemers aangesloten zijn bij deze platforms. Het scheelt de ondernemers doorgaans veel tijd die anders besteed zou worden aan bijvoorbeeld marketing en het maken en bevestigen van reserveringen. De gevolgen voor het bedrijf met betrekking tot de kosten voor en populariteit van de ondernemingen worden ook gezien als voordelig. Tot slot komt daar nog bij dat de bedrijven beter te vinden zijn voor gasten dankzij het grote bereik dat de platforms hebben.
Doorslaggevende factoren voor specifiek deze platforms zijn onder andere de relatief voordelige kosten, bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.