Bewegwijzering Appelscha chevron_right
Appelscha

Doel: Het op de kaart zetten van Appelscha door middel van bebording en promotie om zo het toerisme te laten stijgen. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Appelscha (Jitske de Jong) Titel Bewegwijzering Type opdracht Onderzoeken, ontwerpen en adviseren School Friesland College Afdeling Toerisme Referentienummer 19063 2.   Context In de Friese provincie ligt het dorp Appelscha, vlakbij de grens van Drenthe. Het is een bosrijke omgeving met hoge zandgronden en Nationale parken. Vooral het Drents-Friese Wold is een bekend park. Er zijn veel activiteiten te beleven in deze bossen, bijvoorbeeld mountainbiken. De opdrachtgever in kwestie wilde in eerste instantie geadviseerd worden over hoe de bebording en de gastvrijheid in Appelscha geoptimaliseerd kunnen worden. Na gemeentelijke instanties gesproken te hebben en in overleg met de opdrachtgever, is het vraagstuk aangepast in: “Op welke manier kan Appelscha op de kaart worden gezet door middel van bebording en promotie om zo het toerisme te laten stijgen’’. 3.   Doel Het op de kaart zetten van Appelscha door middel van bebording en promotie om zo het toerisme te laten stijgen. 4.   Eindproduct Na doelgroeponderzoek te hebben verricht, hebben de studenten de pijnpunten en behoeften van de desbetreffende doelgroep (natuurliefhebbers) geanalyseerd. Uit het onderzoek is gebleken de desbetreffende doelgroep van rust houdt. Ook heeft de doelgroep behoefte aan activiteiten welke ondernomen kunnen worden met het gezin. Hierbij speelt social media een belangrijke rol. Aan de hand van deze resultaten zijn de studenten bezig geweest met het creëren van een passend aanbod wat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. Het eindproduct: een natuurlijke doolhof welke uitmondt bij een selfieplek. Deelnemers worden hierdoor na afloop van de challenge aangespoord om foto’s te posten op hun socials. Dit draagt bij aan de promotie van Appelscha en Instagram toerisme. 5.   Feedback opdrachtgever “Dit was een hele mooie bevestiging van een aantal zaken. Erg leerzaam. Er zitten ongetwijfeld dingen tussen waar Appelscha mee verder kan. Ik ben heel positief. Complimenten. Heel erg bedankt dat jullie dit zo hebben gedaan.” 6.   Feedback studenten & begeleider Studenten De studenten in kwestie hebben veel geleerd van het project. Zo hebben ze geleerd om doelgroeponderzoek te verrichten. Ook hebben ze geleerd om aan de hand van Design Thinking oplossingen aan te dragen. De sfeer binnen het team was erg prettig. Ook verliep het contact en de samenwerking met de ondernemer soepel. Begeleider De studenten in kwestie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit blijkt uit het feit dat ze strategisch na hebben gedacht over bepaalde keuzes. De studenten waren erg gemotiveerd, waardoor het project succesvol is afgerond.

Kansen voor Gouden Plakje chevron_right
Gouden Plakje

Doel: Het ontwikkelen van een relevant product wat aansluit op de behoeftes van de consument en de markt. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Sybren Renema, Gouden Plakje Titel Kansen voor Gouden Plakje op korte termijn Type opdracht Marktonderzoek School NHL Stenden Afdeling Tourism Management Referentienummer 19049 2. Context Het Gouden plakje is een bedrijf dat tot voor 5 jaar nog voor een groot gedeelte een melkveehouderij was. Sindsdien is het roer omgegooid en bestaat het bedrijf uit een groepsaccommodatie en camping. De groepsaccommodatie wordt gebruikt voor gezinnen maar ook voor de commerciële markt als vergaderruimte en teambuilding. Deze setup zorgt soms voor onhandigheid in verband met de verschillende doelgroepen. Voorheen was er een website om het bedrijf te promoten. Momenteel zijn er 3 aparte websites gemaakt met het doel dat de verschillende doelgroepen hier beter op zouden gaan reageren. De boekingen worden zowel direct gedaan, maar ook via enkele andere boekingskanalen. (https://www.goudenplakje.nl, campingplakje.nl en vergaderplakje.nl) 3.   Doel Het doel van de opdracht is middels deskresearch en kwalitatief onderzoek een relevant product ontwikkelen wat aansluit op de behoeftes van de consument en de markt. Hiernaast is het doel om de ondernemer inzicht te geven vanuit een ander perspectief. 4.   Eindproduct De aanbeveling is om aan de hand van het onderzoek een vergaderarrangement aan te bieden. Ook wordt aangeraden andere kleine onderdelen die uit het onderzoek naar voren kwamen aan te passen, zoals de social media aanpak. 5.   Feedback opdrachtgever Goede inzichtenIk heb er ook daadwerkelijk iets aan en kan het ook omzettenWat beter kon: duidelijkere randvoorwaarden en deadline 6.   Feedback studenten & begeleider Strenghts: DBETalentontwikkeling leerlingTeam ontwikkelingGoede samenwerking, bereikbaarheid en beschikbaarheid van ondernemer voor vragen leerlingenGedreven team Weaknessess: Vertraagde start vanuit NHLVerwachtingsmanagementVertraging door Covid Opportunities: Online presentatie en vergadering door Covid19Tevreden studenten als ambassadeurs Toekomstige opdrachten voor TCF (Instagram)Duidelijk verwachtingsmanagement middels blueprint (DBE)Leren door fouten te makenGezamenlijke proces verbeteringMeer gestuurde interactie Threats: Motivatie van een teamlid welke gestopt is -> betere en vroegtijdige recruitment proces

Escape Tour chevron_right
Grou

Doel: Het ontwikkelen van wandel- en fietsroutes.   1.   Algemene informatie Opdrachtgever Grou (Anke Zijlstra & Fraukje Bruggink) Titel Escape Tour Type opdracht Onderzoeken, ontwerpen en ontwikkelen School Friesland College Afdeling Toerisme Referentienummer - 2.   Context Grou ziet de centrale ligging tussen Leeuwarden, Drachten, Heerenveen en Sneek als USP. Hoewel het dorp zelf niet veel faciliteiten heeft, is het de ideale uitvalsbasis voor een diversiteit aan activiteiten en uitgaansgelegenheden. Om het imago te doorbreken dat alleen watersporters hier een plek hebben, is men gaan nadenken over het aantrekken van andere doelgroepen om zo de bezoekdrempel te verlagen. Dit was de insteek bij het ontwikkelen van nieuwe wandel- en fietsroutes. 3.   Doel Het ontwikkelen van wandel- en fietsroutes.   4.   Eindproduct Na doelgroeponderzoek te hebben verricht, hebben de studenten de pijnpunten en behoeften van de doelgroep geanalyseerd. Aan de hand van deze resultaten zijn de studenten bezig geweest met het creëren van een passend aanbod wat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. De studenten zijn tot de conclusie gekomen dat beleving tegenwoordig een belangrijk aspect is. Hier hebben zij op ingespeeld, door storytelling te verbinden aan wandel- en fietsroutes. Het idee is om een Escape Tour te introduceren in Grou. De bedoeling van de Escape Tour is om al wandelend door Grou verschillende challanges te behalen. Bij het behalen van de challanges wordt men doorgeleid naar de volgende locatie. De Escape Tour staat in teken van de historie van Grou. Het eindproduct: een Escpare Tour door Grou. 5.   Feedback opdrachtgever - 6.   Feedback studenten & begeleider Studenten De studenten in kwestie hebben veel geleerd van het project. Zo hebben ze geleerd om doelgroeponderzoek te verrichten. Ook hebben ze geleerd om aan de hand van Design Thinking oplossingen aan te dragen. Begeleider De studenten in kwestie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit blijkt uit het feit dat ze strategisch na hebben gedacht over bepaalde keuzes. De studenten waren erg gemotiveerd. Helaas is het project vroegtijdig stopgezet door bepaalde omstandigheden.

Bezetting in de midweek chevron_right
Gouden Plakje

Doel: Het verhogen van de bezetting van de groepsaccommodatie in de midweek door gezinnen met jonge kinderen aan te trekken. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Gouden Plakje (Sybren Renema) Titel Het verhogen van de bezetting in de midweek Type opdracht Onderzoeken, ontwerpen en adviseren School Friesland College Afdeling Toerisme Referentienummer 19049 2.   Context Recreatiebedrijf Gouden Plakje biedt mooie, ruime en luxe accommodaties voor zowel kleine als grote groepen. Hierbij kan gedacht worden aan bungalows, chalets en camping standplaatsen. Daarnaast biedt het recreatiebedrijf mogelijkheden aan zoals het huren van (elektrische) fietsen, elektrische sloepen of zeilboten. Van oudsher is het bedrijf een melkveehouderij. De ondernemer in kwestie wilde geadviseerd worden over het verhogen van de bezetting van de groepsaccommodatie in de midweek. 3.   Doel Het verhogen van de bezetting van de groepsaccommodatie in de midweek door gezinnen met jonge kinderen aan te trekken. 4.   Eindproduct Na doelgroeponderzoek te hebben verricht, hebben de studenten de pijnpunten en behoeften van de desbetreffende doelgroep (gezinnen met jonge kinderen) geanalyseerd. Uit het onderzoek is gebleken dat kinderfaciliteiten, speelgelegenheden en social media erg belangrijk zijn voor ouders om een vakantie te boeken. Aan de hand van deze resultaten zijn de studenten bezig geweest met het creëren van een passend aanbod wat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. Het eindproduct: een escaperoom voor kinderen gebaseerd op storytelling, een interactieve kinderboerderij waarbij kinderen dieren kunnen verzorgen en een natuurlijke speeltuin. 5.   Feedback opdrachtgever “Complimenten voor het werk. Het zag er keurig uit. Het zijn verfrissende ideeën. Vooral de enquêteresultaten waren erg interessant. Interessant om te zien dat men tegenwoordig vaak gebruik maakt van social media om een vakantie te boeken. De natuurlijke speeltuin, daar kan ik wel wat mee! Probeer de ondernemer in het vervolg vaker op de hoogte te houden van de stand van zaken.” 6.   Feedback studenten & begeleider Studenten De studenten in kwestie hebben veel geleerd van het project. Zo hebben ze geleerd om doelgroeponderzoek te verrichten. Ook hebben ze geleerd om aan de hand van Design Thinking oplossingen aan te dragen. In het vervolg zouden de studenten meer uit de contactmomenten halen met de ondernemers. Begeleider De studenten in kwestie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit blijkt uit het feit dat ze strategisch na hebben gedacht over bepaalde keuzes. De studenten waren erg gemotiveerd, waardoor het project succesvol is afgerond.

Reserveringssysteem chevron_right
In overleg met TCF op te vragen

Doel: Identificeren van motieven tot selectie van boekingsplatform(en) . Opdrachtgever: In overleg met TCF op te vragen Titel: Reserveringssysteem Doel: Identificeren van motieven tot selectie van boekingsplatform(en). Type opdracht: Onderzoek Afdeling: NHL Stenden, International Hotel Management Feedback opdrachtgever: - Referentienummer: 19.001 Dit onderzoek is gedaan onder vijf ondernemers met restaurants in Grou. Het richt zich op de keuze in reserveringssystemen, welke het liefst gebruikt worden, waarom en welke criteria daarin gehanteerd worden. Het doel van dit onderzoek is het identificeren van motieven die leiden tot de selectie van één of meerdere boekingsplatformen vanuit het perspectief van de ondernemer. Na het onderzoek werd duidelijk dat de platforms van Booking, Trivago, Resengo en TheFork het meest bekend zijn onder deze ondernemers. Er zijn enkele redenen die ervoor zorgen dat de ondernemers aangesloten zijn bij deze platforms. Het scheelt de ondernemers doorgaans veel tijd die anders besteed zou worden aan bijvoorbeeld marketing en het maken en bevestigen van reserveringen. De gevolgen voor het bedrijf met betrekking tot de kosten voor en populariteit van de ondernemingen worden ook gezien als voordelig. Tot slot komt daar nog bij dat de bedrijven beter te vinden zijn voor gasten dankzij het grote bereik dat de platforms hebben. Doorslaggevende factoren voor specifiek deze platforms zijn onder andere de relatief voordelige kosten, bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

Ontwikkelen van events chevron_right
2 Gemeenten

Doel: Het ontwikkelen van events waarbij kinderen activiteiten kunnen ondernemen bij De 2 Gemeenten. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever De 2 Gemeenten (Jantina Krijgma Flapper) Titel Ontwikkelen van events op locatie Type opdracht Onderzoeken, ontwerpen en ontwikkelen School Friesland College Afdeling Toerisme Referentienummer 19045 2.   Context De 2 Gemeenten is een bedrijf met vele functies. De locatie kan namelijk gebruikt worden voor uiteenlopende activiteiten. Hierbij kan gedacht worden aan een eetcafé, een bar, een restaurant, een snackbar en een zalencentrum voor bruiloften, feesten en vergaderingen. Naast een avond en een weekend programma, wilden de ondernemers in kwestie ook invulling voor de doordeweekse planning. De ondernemers in kwestie neigden naar een experience die om kinderen draait. De bedoeling hierbij was dat de kinderen activiteiten en entertainment beleven op de locatie. 3.   Doel Het ontwikkelen van events waarbij kinderen activiteiten kunnen ondernemen bij De 2 Gemeenten. 4.   Eindproduct Na doelgroeponderzoek te hebben verricht, hebben de studenten de pijnpunten en behoeften van de desbetreffende doelgroep (kinderen) geanalyseerd. Aan de hand van deze resultaten zijn de studenten bezig geweest met het creëren van een passend aanbod wat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. Het eindproduct: vier evenementen met verschillende thema’s voor kinderen uitgewerkt in een draaiboek. Vlog: https://www.youtube.com/watch?v=CWMNGr5_SXs&feature=youtu.be 5.   Feedback opdrachtgever “Leuke studenten. Samenwerking en contact was voldoende. Mooi eindproduct waar we zeker mee uit de voeten kunnen. Doelgroeponderzoek en vlog waren erg leuk. Meer winst als studenten eerder contact hadden gezocht. Contact had dus vaker gemogen. Eventueel op locatie aan het werk, om meer verbinding te creëren. Bedankt voor het concretiseren van de ideeën. Nu is het aan ons om keuzes te maken en de vervolg stappen te zetten.” 6.   Feedback studenten & begeleider Studenten De studenten in kwestie hebben veel geleerd van het project. Zo hebben ze geleerd om doelgroeponderzoek te verrichten. Ook hebben ze geleerd om aan de hand van Design Thinking oplossingen aan te dragen. In het vervolg zouden de studenten meer uit de contactmomenten halen met de ondernemers. Begeleider De studenten in kwestie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit blijkt uit het feit dat ze strategisch na hebben gedacht over bepaalde keuzes. De studenten waren erg gemotiveerd, waardoor het project succesvol is afgerond.