Context
Het dorp Eastermar is gelegen in de Noardlike Fryske Wâlden, en maakt onderdeel uit van de gemeente Tytsjerksteradiel. Het dorp beschikt over een passantenhaven, horeca, accommodatiegelegenheden en andere mkb bedrijven die profiteren van de bezoekers/toeristen. Naast een actieve dorpsgemeenschap staat het dorp bekent als het dorp van de volksverhalen. Dit omdat het de woonplaats was van Dam Jaarsma. Dichter en schrijver Dam Jaarsma was Nederlands grootste volksverhalenverzamelaar.
Bezoekers van het dorp zijn gericht op natuur, ruimte, rust en cultuur in de omgeving. Men is niet op zoek naar massatoerisme en blij met de bezoekers maar wil de kwaliteit van informatie voor deze doelgroep verbeteren en verbinden aan de regio Eastermar en omgeving.
Toerisme kan hier als middel gebruikt worden om de onderlinge middenstand en gemeenschap met elkaar te verbinden door middel van arrangementen en informatieverstrekking.
Doel
Vraagstuk toerisme studenten:
Welke (nieuwe) toeristische producten of services, in de vorm van arrangementen, kunnen inkomen genereren voor toeristische ondernemers van Eastermar en samenwerking tussen verschillende stakeholders stimuleren?
Rapporten worden gemaakt in het Nederlands. Er zijn drie groepen in totaal. Onderdeel van de dag is het interviewen van stakeholders, en daarnaast zelf de locatie ervaren door de ogen van een toerist. Graag per groepje andere stakeholders interviewen en transcripten met elkaar delen (om volume te creëren).
Stappen van de opdracht:
Deze opdracht wordt uitgewerkt gedurende het 1e jaars semester Innovations & Marketing, onderdeel van het Toerisme curriculum op NHL Stenden. Dit groepsproject bestaat uit verschillende fases. Deze producten hebben een connectie naar de Design Based Education fases.