Experience Center

Opdrachtgever

Groningen Airport Eelde

Uitvoering

NHL Stenden, Multimedia Design

Doel

Hoe creëer je meer beleving op de luchthaven om 90 jaar luchtvaart in beeld te brengen en hoe wordt dit interessant voor een breder publiek, dus niet alleen de passagiers die naar hun vakantiebestemming vliegen. Onderzoek hoe andere musea interactieve applicaties integreren om een beleving te versterken. Ontwerp op basis van dit onderzoek een concept dat geschikt is voor Groningen Airport Eelde en maak gebruik van de beschikbare middelen om het concept visueel uit te beelden.

Context

Groningen airport Eelde bestaat dit jaar 90 jaar. Dit wordt, ondanks de huidige crisis die de luchtvaart hard raakt, gevierd middels diverse activiteiten. De luchthaven wil in het kader van haar 90-jarig bestaan een experience center inrichten op de luchthaven. Dit experience center brengt 90 jaar Groningen Airport Eelde in beeld, maar tevens ook de toekomst van luchtvaart en de luchthaven. Vanuit het verleden is het veel materiaal beschikbaar, zoals foto’s en verhalen.

Het doel van het experience center is enerzijds om passagiers tijdens het wachten iets aan te kunnen bieden en anderzijds moet het ook nieuwe bezoekers aantrekken die daarna bijvoorbeeld bij het luchthavenrestaurant consumeren: een bezoekerstrekker dus.

We willen de bezoeker ook een kijkje in onze toekomst laten nemen. Denk daarbij aan ontwikkelingen als verduurzaming, drones, remote tower, elektrisch vliegen en een airport Campus. Thema’s die samenkomen in het NXT Airport project van de luchthaven.

De opdracht is om samen met de luchthaven en het luchthavenrestaurant te kijken op welke manier dit experience center vormgegeven kan worden. Het moet aantrekkelijk zijn maar tegelijkertijd mag het de luchthavenprocessen (doorloop van passagiers) niet verstoren. Het experience center moet daarna ook gerealiseerd worden.

Eindproduct

Experience Demo 

Er wordt een Windowsapplicatie opgeleverd van het meest recente prototype van de Experience. Deze demo bevat tenminste één tijdsperiode (het verleden) met de bijbehorende mechanics en interacties en kan zonder onderbrekingen en interventie van personeel opgezet en gespeeld worden door de bezoekers.

Handleiding Experience Demo 

In dit document staat beschreven hoe de Experience Demo opgezet moet worden en welke software daarvoor geïnstalleerd moet worden.

Adviesplan 

In dit document staan onze adviezen voor het opzetten van de Experience, hierbij kan er gedacht worden aan de benodigde software voor de Kinect, de benodigde apparatuur voor de demo, de kosten hiervan, en hoe de Experience het beste opgezet kan worden.

Game Design Document 

In dit document staan alle game mechanics, vormgeving en interacties die zijn uitgewerkt voor de game. In dit document zullen ook onderdelen beschreven worden die niet uitgewerkt zijn in de Experience Demo. Dit zijn bijvoorbeeld de designs van andere tijdsperiodes, interacties, game mechanics, vormgeving en de informatie die verstrekt wordt.

Read me

In dit document zijn onze contactgegevens te vinden en een korte beschrijving van de opgeleverde bestanden.

Feedback studenten & begeleider

Begeleider is meer dan tevreden en wil het prototype ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Studenten waren vanaf dag 1 enorm gemotiveerd en hebben de samenwerking met GAE als heel positief ervaren. Communicatie verliep goed en goede betrokkenheid vanuit GAE.

Feedback ondernemer

Mirjam heeft de samenwerking als prettig ervaren. De communicatie verliep prima. De studenten voelde de opdracht goed aan en wisten deze op efficiënte wijze te vertalen naar een doeltreffend concept. Ook de uitwerking/mock up ziet er al goed uit. De studenten hebben ons zo weten te enthousiasmeren dat we in gesprek willen (en staat reeds gepland).

Verbeterpunten kan ik eerlijk gezegd niet zeggen!