De Turfroute chevron_right
Regiomarketing Zuidoost Friesland

Doel: Content voor de website. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Elizabeth Pilat, Regiomarketing Zuidoost Friesland Titel Bestemmingsanalyse van de dorpen langs de Turfroute Type opdracht Bestemmingsanalyses & content marketing School NHL Stenden Afdeling Tourism Management Referentienummer 19067 2.   Context De Turfroute is van oudsher de route waarmee het turf vervoerd werd. De route is gelegen in 5 gemeentes (Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Heerenveen, Opstelland en Smallingerland) in het gebied Zuidoost Friesland, ook wel de parelsnoer van het Zuidoost genoemd. De turfroute is recentelijk compleet gerenoveerd. Het telt 40 bruggen & sluizen. 3.   Doel Er liggen verschillende dorpen aan de route. Door op pad te gaan en in gesprek te komen met diverse mensen onderzoeken de studenten de verschillende dorpen, welke vlak aan de Turfroute liggen. De doelstelling is om middels deskresearch en kwalitatief onderzoek content te verzamelen om vervolgens mooie pakkende verhalen voor de website te schrijven en deze met content (tekstueel en visueel ). Er wordt in groepen gewerkt, waarbij elke student verantwoordelijk is voor het uitwerken en presenteren van twee bestemmingen. 4.   Eindproduct Content voor de website: https://www.zuidoostfriesland.nl/uitgelicht/turfroute 5.   Feedback opdrachtgever - Goede inzichten. - Ik heb er ook daadwerkelijk iets aan. - Beter management van verwachtingen: kunnen wij feedback geven zodat studenten nog aanpassingen doen? - Leerpunt: duidelijkere randvoorwaarden begin van het project en eerdere deadline zodat studenten het feedback van de opdrachtgever ook kunnen verwerken. 6.   Feedback studenten & begeleider Strenghts: - DBE - Talentontwikkeling leerling - Team ontwikkeling - Goede samenwerking, bereikbaarheid en beschikbaarheid van ondernemer voor vragen leerlingen - Gedreven team Weaknessess: - Vertraging door Covid (niet iedereen kon op fieldtrip). - Geen initiatief voor samenwerking vanuit Friesland College. - Opdrachtgever heeft geen update ontvangen vanuit andere begeleiders. Opportunities: - Online presentatie en vergadering door Covid19. - Tevreden studenten als ambassadeurs voor opdracht werving. - Duidelijk verwachtingsmanagement middels blueprint (DBE). - Gezamenlijke proces verbetering. - Toekomstige samenwerking met regiomarketing Friesland (integratie van TCF in SEM 2, jaar 1). Threats: - Betere recruitment proces, studenten die stoppen met het project door persoonlijke omstandigheden.

Klantreis en innovatie chevron_right
Camping De Bosrand

Doel: Het verbeteren van de klantreis en het aantrekken van een nieuwe doelgroep. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Camping De Bosrand (Anneke & Sjouke vd Veen) Titel Klantreis en innovatie Type opdracht Logboek en presentative School NHL Stenden Afdeling Tourism Management Referentienummer - 2.   Context Camping De Bosrand in Oudemirdum is een camping met faciliteiten zoals verwarmde sanitaire voorzieningen (ook privé) receptie, kampeerplaatsen en chalet verhuur. De camping is rustig gelegen in een bosrijke omgeving aan de rand van de Gaasterlandse bossen. Ideaal voor jonge gezinnen en 55 plussers. De campingeigenaren zouden graag meer Belgische toeristen willen aantrekken. 3.   Doel Tijdens het module ‘The Tourism Product’ (ITM, jaar 1) werken studenten aan een innovatie plan voor een organisatie. Aan de hand van de klantreis hebben 8 teams aanbevelingen gegeven en op basis van deze ervaringen een innovatief product bedacht voor Camping De Bosrand. Speciaal voor het aantrekken van een nieuwe doelgroep: de Belgische toerist. De groepen bestaan uit maximaal 6 studenten. Uiteindelijk zal de groep hun innovatieve idee pitchen aan de eigenaar. Elke student is verantwoordelijk voor het uitwerken en presenteren van hun idee. Er wordt 1 winnaar uitgekozen. 4.   Eindproduct Aanbevelingen voor het verbeteren van de klantreis en ontwikkeling van een nieuw innovatief toerisme product. 5.   Feedback opdrachtgever - Van alle presentaties is wel iets te gebruiken - Leuke samenwerking - Jammer dat we elkaar fysiek niet hebben mogen ontmoeten 6.   Feedback studenten & begeleider Strenghts: - Opdracht voor een bestaand bedrijf - Contact met de eigenaren - Mogelijkheden in het innoveren Weaknessess: - Geen bezoek aan de camping. Hierdoor was het lastig om een volledige klantervaring door te gaan. - 1 keer echt contact met de klant - Geen communicatie in het engels  (daarom zijn er bewust nederlandse groepen aan gekoppeld) Opportunities: - Meer contactmomenten inplannen - Eindpresentatie live op school / locatie Threats: - Communicatie (Engels)

Klantreis en innovatie chevron_right
Watersportcamping Heeg

Doel: Het verbeteren van de klantreis en het aantrekken van een nieuwe doelgroep. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Karin Veldhuizen Titel Klantreis en innovatie Type opdracht Logboek en presentatie School NHL Stenden Afdeling Tourism Management Referentienummer - 2.   Context Watersportcamping Heeg is een open, flexibele organisatie, die haar gasten wil faciliteren met geluksmomenten door te zorgen voor energie en inspirerende, buitengewone ervaringen. De visie is om als camping op authentieke wijze haar producten, diensten en service te vernieuwen, opdat ze een verbindende factor is tussen mens en natuur en waar haar avontuurlijke gast ervaringen blijft beleven, waar zij nadien met warme gevoelens aan terug zullen denken. Een creatieve geest en maatschappelijk verbeteren zijn voor watersportcamping Heeg erg belangrijk. (https://www.watersportcampingheeg.frl/about-us/) 3.   Doel Tijdens het module ‘The Tourism Product’ (ITM, jaar 1) werken studenten aan een innovatie plan voor een organisatie. Aan de hand van de klantreis hebben 8 teams aanbevelingen gegeven en op basis van deze ervaringen een innovatief product bedacht voor Watersportcamping Heeg. Speciaal voor het aantrekken van een nieuwe doelgroep: de duitse toerist. De groepen bestaan uit maximaal 6 studenten. Uiteindelijk zal de groep hun innovatieve idee pitchen aan de eigenaar. Elke student is verantwoordelijk voor het uitwerken en presenteren van hun idee. Er wordt 1 winnaar uitgekozen. 4.   Eindproduct Aanbevelingen voor het verbeteren van de klantreis en ontwikkeling van een nieuw innovatief toerisme product. 5.   Feedback opdrachtgever - Van elke presentatie wel iets kunnen leren - Creatieve ideeën - De tussentijdse online meeting was nuttig om de camping en onze visie beter te kunnen uitleggen - Jammer dat studenten ivm COVID-19 niet langs geweest zijn. Dit heeft effect op de uitkomsten gehad (geen klantreis ter plaatse kunnen ervaren). “Het is altijd een plezier om door jonge, frisse denkers verwent te worden! We gaan zeker het e.e.a. oppakken van de aanbevelingen. Een groet & glimlach, Karin Watersportcamping Heeg.” 6.   Feedback studenten & begeleider Strenghts: - Een opdracht voor een bestaande klant - In grote aantallen kunnen werken voor 1 bestaande klant (8 x 6 studenten!) - Goed passend in de module - Toegankelijkheid van de ondernemer - Extra Customer Journey workshop Weaknessess: - Geen fysiek bezoek door Covid - Moeilijk om goed aan te kunnen sluiten bij de ideeën van de ondernemer (student perspectief)

Markt- en aftersales analyse chevron_right
Watersportcamping Heeg

Doel: Nieuwe aftersales mogelijkheden en marktanalyse 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Watersportcamping Heeg Titel Markt- en Aftersales Analyse Type opdracht Markt analyse School NHL Stenden Afdeling International Hotel Management Referentienummer - 2.   Context In dit document wordt de Markt- en Aftersales analyse die is gemaakt voor WSC Heeg gespecificeerd en nader uitgelegd. De mehtoden die zijn gebruikt worden uitgelegd met de bijbehorende resultaten van het onderzoek. 3.   Doel Het gewenste resultaat van dit onderzoek is het vinden van nieuwe mogelijkheden m.b.t. Aftersales. Daarnaast is er door de camping gevraagd naar een Marktanalyse, met als doel om een beter inzicht te krijgen in de markt en om te zien wat voor mogelijkheden er zijn voor de camping om het onderscheidend vermogen te vergroten. 4.   Eindproduct Het uiteindelijke doel van dit plan is om een adviesrapport te creëren om de huidige Aftersales methoden die de camping gebruikt aan te vullen en/of te verbeteren. Daarnaast is er een Marktanalyse geschreven om WSC Heeg inzicht te geven in de huidige hospitality branche en de mogelijkheden die de camping heeft m.b.t. het verduurzamen van WSC Heeg, wat het doel van de camping is. Gekeken is naar de huidige trends in de hospitality sector en er is onderzoek verricht naar de mogelijkheden zoals het behalen van bijvoorbeeld een Green Key, het meest gerenomeerde label voor duurzame horeca-ondernemingen. Dit sluit perfect aan op de “groene” doelstellingen van de camping die terug gevonden kunnen worden op de zogeheten “Groene Kalender” die op de website van de camping te zien is. In het laatste onderdeel van het adviesrapport worden verschillende strategieën genoemd die kunnen worden gebruikt voor de promotie en het “op de kaart zetten” van het boutique hotel en tiny houses. 5.   Feedback studenten & begeleider - 6.   Feedback opdrachtgever Bijgaand is de feedback van mevrouw Veldhuizen, eigenaresse van WSC Heeg, te zien. "Tussen alle drukte door heb ik je geweldige filmpje bekeken. Het was natuurlijk vooral inhoud die zo geweldig is. Je had me in het begin al telefonisch gesproken en vertelde toen al over het nut van de greenkey.  Dat gaan we oppakken zodra we hier weer wat tijd krijgen. De aftersale met als punt verjaardagen, gaan we niet op pakken. Mond op mond vinden we zelf ook erg belangrijk. We sturen daar al actief jaren op, dus elke authentieke wijze daarvoor proberen we aan te grijpen. Bedankt voor je onderzoek. We zijn blij met de aanbevelingen die je voor ons hebt en je wijze van presenteren (kort, kernachtig, vlot, prettige stem om naar de luisteren) was fijn. Het geheel was nog iets sterker geweest wanneer je jezelf staande, wat lopende had gefilmd. Dat maakt net een iets krachtigere indruk."

Bezettingsgraad chevron_right
Anno 1908

Doel: Het verhogen van de bezettingsgraad (doordeweeks). 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Anno 1908 Titel Bezettingsgraad Type opdracht Onderzoek School NHL Stenden Afdeling International Hotel Management Referentienummer - 2.   Context Voor bed en breakfast Anno 1908 is een onderzoek uitgevoerd naar hoe zij de bezettingsgraad doordeweeks kunnen verhogen. 3.   Doel Het verhogen van de bezettingsgraad (doordeweeks). 4.   Eindproduct Voor deze opdracht is een rapport opgesteld, waarin resultaten verwerkt zijn. Er zijn verschillende kanalen waar Anno 1908 gebruik van kan maken om de bezettingsgraad te verhogen. Hierbij kan men denken aan zowel online als offline kanalen zoals Facebook (online) of een deal met een bedrijf (offline). 5.   Feedback studenten & begeleider - 6.   Feedback opdrachtgever Door het corona virus is alles per email gegaan, wat op zich prima is. Het zijn bijzondere tijden en omstandigheden. Wij denken dat  de student correct een aantal basale gegevens heeft kunnen opzoeken en ook dat zij een aantal tips heeft gegeven over hoe we online en offline kanalen kunnen inzetten om de bezettingsgraad te verhogen. We weten niet wat vanuit de opleiding de eisen voor deze opdracht zijn geweest en dus is het lastiger om van daaruit gezien feedback te geven. Wat ons wel opviel is dat het bij algemeenheden is gebleven, het had meer uitgewerkt kunnen worden in specifieke voorbeelden voor deze B&B. Om te beginnen bij de doelgroep, deze zou ook nog uitgebreider onderzocht en beschreven kunnen worden, wie is nou de typische B&B 1908-gast (nu is er vooral naar leeftijd en uitgavepatroon gekeken, maar er zit nog meer bij). Vanuit onszelf gezien hadden we wellicht graag meer ‘out of the box’ ideeën gezien. De ideeën die de student heeft aangegeven zijn voor ons niet nieuw. We zijn ons ervan bewust dat we nu (helaas) een slecht social media-beleid voeren, daar moeten we meer mee doen, dus dat heeft ze goed gezien. Wanneer dit een betaalde opdracht zou zijn geweest (als ik opdrachtgever zou zijn), dan zal er een uitgebreidere uitwerking worden verwacht. Met een plan van aanpak, waarin o.a. een uitwerking van soorten posts, een opzet voor een social media campagne. Denk daarbij ook aan momenten van posts plaatsen, welke actie past goed bij de doelgroep. Maar misschien was dat hier niet de bedoeling? Dus nogmaals, omdat we niet weten wat er vanuit de opleiding gevraagd wordt; het is niet bedoeld als kritiek maar als een tip voor de toekomst. In elk geval willen we de student bedanken voor haar interesse in B&B 1908 en voor haar inzet en uitwerking! En veel succes met de rest van de studie!

Modelspoormuseum chevron_right
Modelspoormuseum Sneek

Doel: Het creëren van meer aanbod om ervoor te zorgen dat het museum open kan blijven. 1.   Algemene informatie Opdrachtgever Het Modelspoormuseum (Jan Willem Verbeek) Titel Groeikansen Type opdracht Onderzoeken, ontwerpen en adviseren School Friesland College Afdeling Toerisme Referentienummer 19062 2.   Context Het Modelspoormuseum is momenteel gevestigd naast het centraal station in Sneek. Aangezien de huldigde locatie in het stationsgebouw volgens het museum te klein is, willen zij verhuizen naar een andere locatie. Hierbij kan gedacht worden aan een locatie in de binnenstad, aan de rand van de binnenstad of buiten de binnenstad. De opdrachtgever in kwestie wilde geadviseerd worden over eventuele groeikansen en/of overlevingskansen. Na verschillende personen gesproken te hebben en in overleg met de opdrachtgever, is het vraagstuk bepaald: “Hoe kunnen we met meer aanbod ervoor zorgen dat het museum open kan blijven?” 3.   Doel Het creëren van meer aanbod om ervoor te zorgen dat het museum open kan blijven. 4.   Eindproduct Na doelgroeponderzoek te hebben verricht, hebben de studenten de pijnpunten en behoeften van de desbetreffende doelgroep (kinderen en jongeren) geanalyseerd. Uit het onderzoek is gebleken de desbetreffende doelgroep behoefte heeft aan gevarieerde en leuke activiteiten. Hierbij kan gedacht worden aan speurtochten e.d. Social media is voor de desbetreffende doelgroep erg belangrijk. Hierbij kan gedacht worden aan platforms zoals Instragram, Snapchat en TIKTOK. Aan de hand van deze resultaten zijn de studenten bezig geweest met het creëren van een passend aanbod wat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. Het eindproduct: een nieuw aanbod aan activiteiten in combinatie met het gebruik van social media. 5.   Feedback opdrachtgever “Het verslag ziet er zeer goed uit. Complimenten. Een aantal aangedragen activiteiten worden momenteel al uitgevoerd. De communicatie kan in het vervolg beter. Verder waren de ideeën creatief.” 6.   Feedback studenten & begeleider Studenten De studenten in kwestie hebben veel geleerd van het project. Zo hebben ze geleerd om doelgroeponderzoek te verrichten. Ook hebben ze geleerd om aan de hand van Design Thinking oplossingen aan te dragen. Begeleider De studenten in kwestie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit blijkt uit het feit dat ze strategisch na hebben gedacht over bepaalde keuzes. De studenten waren erg gemotiveerd. Er was sprake van een miscommunicatie i.v.m. de planning, waardoor er geen eindgesprek heeft kunnen plaatsvinden.