Remco, Robin & Jeroen

Remco, Robin & Jeroen

Remco, Robin & Jeroen, oprichters van Pottle

Pottle is een innovatieve start-up uit Friesland met een bekende missie; de wereld verbeteren. Maar hoe doen de ondernemers van Pottle dat? Door waarde te creëren uit afval. Zo bewerken zij bijvoorbeeld wijnflessen tot nieuwe producten, dat doen ze allemaal in de sociale Pottle Fabriek. “We moeten met zijn allen een steentje bijdragen door minder afval te produceren.” Maar hoe doe je dat? Het is tegenwoordig onmogelijk om naar de supermarkt te gaan zonder dat je met een berg aan plastic thuiskomt. En niet veel later liggen al deze verpakkingen in de prullenbak. Hetzelfde geldt voor glasafval. Zo wordt een lege wijnfles direct in de glasbak gegooid. Dat vinden ze bij Pottle vreemd aangezien bierflesjes wel 20 tot 30 keer hergebruikt worden. Dit heeft het creatieve team geïnspireerd om Pottle op te richten. Met Pottle willen ze namelijk een ‘nieuw leven’ geven aan glasafval. De producten zijn gemaakt van afval wat oneindig recyclebaar is en daarnaast ook nog eens een échte eyecatcher. Op die manier wordt er een nieuwe bestemming gegeven aan glasafval in de vorm van een circulaire pot, glas, kaars of vaas. Hiermee wordt dus niet alleen glasafval verminderd, maar bieden we ook een alternatief voor niet-duurzaam verpakkingsmateriaal.

“Samen kunnen we deze gewoonten veranderen”, Pottle wil een bijdrage leveren aan de manier hoe we met afval omgaan en daarnaar kijken.

Het afgelopen jaar was natuurlijk voor iedereen een bijzonder jaar, ook voor Pottle. Zij werken intensief samen met de lokale horeca maar dat stond het afgelopen jaar op een laag pitje. Dit gaf hun echter wel de kans om te focussen op bijvoorbeeld productontwikkeling. Zo hebben ze in samenwerking met Loofy’s een plasticvrij relatiegeschenk op de markt gebracht en hebben ze ondernemers voorzien van duurzame Kerstpakketten. Het afgelopen jaar heeft vooral kansen geboden maar die moet je zelf spotten en/of creëren.

Tip: “Je kan niet vroeg genoeg beginnen met ondernemen. Wij zie ondernemerschap namelijk als een skill die je moet trainen net als dat je naar de sportschool moet gaan om fysiek sterker te worden. Mocht je onderneming niet slagen dan heb je er altijd iets van kunnen leren of het brengt je weer op een nieuw interessant spoor.”