Farid Saaidi

Farid Saaidi

Farid Saaidi, eigenaar en oprichter van Fer Koffie

“Na vijf jaar in de telecommunicatie te hebben gewerkt wist ik dat het tijd was voor wat anders. In 2017 gooide ik het roer compleet om en ging ik van start bij Doppio Espresso als assistent manager. Na er nog maar vijf maanden te hebben gewerkt besloot ik mijn rugzak te pakken en mijn koffietraining voort te zetten in Nieuw Zeeland. Hier heb ik mogen trainen met koffie kampioenen zoals Frank Hsu en heb ik de fijne kneepjes van het vak mogen leren. Cupping, latte art, extractie en natuurlijk de daarbij komende theorie. Na één jaar te hebben getraind, en ok, wat te hebben gesurfd, heb ik besloten om mijn eigen bedrijf op te zetten hier in Nederland genaamd Fer Koffie.

Met Fer Koffie zet ik Nederlands meest favoriete drankje op beurzen, evenementen en festivals en zorg ik voor een tasty koffiebeleving. Dit doe ik door gebruik te maken van specialty koffie van de beste koffie branders in Nederland en de tofste baristas die de kneepjes van het vak als geen ander beheersen. 

Helaas is door de uitbraak van het Coronavirus mijn agenda langzamerhand helemaal leeg getrokken. Het begon met een beurs in Barcelona eind februari, waarna de rest één voor één werd geannuleerd in maart en de daarop volgende maanden. Mijn eerste gedachte? Wat nu?! Door snel te schakelen met kennissen en vrienden heb ik o.a. mijn eigen koffie op de markt gebracht, ben ik bezig met plannen voor een webshop en schrijf ik mijn trainingen voor grote bedrijven zoals Brandsma en Dutch beans uit. Je moet als ondernemer vooral snel kunnen schakelen en inventief zijn. Wat zou ik nu kunnen doen om toch het hoofd boven water te houden? Ik zie voor nu alleen nog maar kansen en zaken die beter kunnen. Daar ligt nu ook mijn volledige focus totdat ik met mijn koffiebar weer op evenementen kan gaan staan.

Schroom vooral niet om hulp en advies te vragen aan mensen uit je vak en je netwerk. Zij proberen je te helpen waar ze kunnen en kunnen snel linken leggen met mensen die jij misschien nodig hebt om verder te komen. Altijd vragen dus. Verder is het gewoon denken in oplossingen, want er is altijd wel iets wat je kan doen. Kijk naar wat andere bedrijven doen en waar zij succes mee hebben en implementeer dit op je eigen wijze. Daarnaast is mijn laatste advies, zorg altijd voor een buffer. Spendeer niet gelijk al je geld aan nieuwe dingen of herinvesteringen in je bedrijf, maar zet ook wat aan de kant zodat je in ieder geval drie maanden door kan in slechte tijden.”