chevron_left Terug

Modelspoormuseum

Opdrachtgever Modelspoormuseum Sneek
Uitvoering Friesland College, Travel & Hospitality


Doel: Het creëren van meer aanbod om ervoor te zorgen dat het museum open kan blijven.

1.   Algemene informatie

Opdrachtgever Het Modelspoormuseum (Jan Willem Verbeek)
Titel Groeikansen
Type opdracht Onderzoeken, ontwerpen en adviseren
School Friesland College
Afdeling Toerisme
Referentienummer 19062

2.   Context

Het Modelspoormuseum is momenteel gevestigd naast het centraal station in Sneek. Aangezien de huldigde locatie in het stationsgebouw volgens het museum te klein is, willen zij verhuizen naar een andere locatie. Hierbij kan gedacht worden aan een locatie in de binnenstad, aan de rand van de binnenstad of buiten de binnenstad.

De opdrachtgever in kwestie wilde geadviseerd worden over eventuele groeikansen en/of overlevingskansen. Na verschillende personen gesproken te hebben en in overleg met de opdrachtgever, is het vraagstuk bepaald: “Hoe kunnen we met meer aanbod ervoor zorgen dat het museum open kan blijven?”

3.   Doel

Het creëren van meer aanbod om ervoor te zorgen dat het museum open kan blijven.

4.   Eindproduct

Na doelgroeponderzoek te hebben verricht, hebben de studenten de pijnpunten en behoeften van de desbetreffende doelgroep (kinderen en jongeren) geanalyseerd. Uit het onderzoek is gebleken de desbetreffende doelgroep behoefte heeft aan gevarieerde en leuke activiteiten. Hierbij kan gedacht worden aan speurtochten e.d. Social media is voor de desbetreffende doelgroep erg belangrijk. Hierbij kan gedacht worden aan platforms zoals Instragram, Snapchat en TIKTOK. Aan de hand van deze resultaten zijn de studenten bezig geweest met het creëren van een passend aanbod wat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep.

Het eindproduct: een nieuw aanbod aan activiteiten in combinatie met het gebruik van social media.

5.   Feedback opdrachtgever

“Het verslag ziet er zeer goed uit. Complimenten. Een aantal aangedragen activiteiten worden momenteel al uitgevoerd. De communicatie kan in het vervolg beter. Verder waren de ideeën creatief.”

6.   Feedback studenten & begeleider

Studenten

De studenten in kwestie hebben veel geleerd van het project. Zo hebben ze geleerd om doelgroeponderzoek te verrichten. Ook hebben ze geleerd om aan de hand van Design Thinking oplossingen aan te dragen.

Begeleider

De studenten in kwestie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit blijkt uit het feit dat ze strategisch na hebben gedacht over bepaalde keuzes. De studenten waren erg gemotiveerd. Er was sprake van een miscommunicatie i.v.m. de planning, waardoor er geen eindgesprek heeft kunnen plaatsvinden.